Het is december; kinderen zingen liedjes bij het zetten van hun schoen, knutselen zuchtend of overactief aan hun surprise. Winkelstraten zijn versierd voor het inkopen van lekkers en cadeautjes. De kerstboom schittert in de huiskamer. Omringd door familie, maken we nieuwe momenten samen. We vertellen verhalen en halen herinneringen op. We zijn druk met elkaar, druk met Sinterklaas, druk met Kerst, druk met oud & nieuw, druk met kinderen, druk met klanten. Wanneer is het tijd voor jouw verhaal?
Sinterklaasverhalen en jouw eigen tradities; allemaal verhalen
Het blijft magisch dat Sint met paard en Pieten over de daken gaat. Wapperend in de wind, onder het maanlicht, in regen en storm zoekt hij naar schoorstenen waardoor de pakjes komen. 5 december is een spannende dag voor kinderen, want wie zoet is krijgt lekkers. Als alles maar goed gaat en Sint jouw huisje weet te vinden. Misschien zing je liedjes met je kinderen, vertel je over Sinterklaas, schrijf je gedichten, kijk je naar het Sinterklaasjournaal of verzin je een spannend verhaal over wanneer bij jullie de cadeautjes komen. Je bent met verhalen bezig, klein of groot. We zijn allemaal met verhalen bezig in deze maand.
Verhalen rond de Kerst
Dan volgt Kerstmis. Misschien sta je stil bij de geboorte van Jezus. Kies je voor een samenzijn met familie en vrienden, aan een lange tafel maken jullie herinneringen. Verras je iemand met een cadeau of mooie woorden. Je kijkt kerstfilms, kruipt op de bank met een lekker boek of gaat naar de kerstmis waar je luistert naar de woorden in de nacht. Je vertelt verhalen, luistert naar verhalen, leest verhalen of maakt samen verhalen. Zijn het jouw verhalen?
Ruimte voor jouw verhaal
Als oud & nieuw nadert of net voorbij is, krijg je ruimte. Ruimte voor je eigen verhaal, waarin alles samenkomt wat je in 2022 gevoeld en ontdekt hebt. Wie jij bent als mens, als ondernemer, met de ontwikkeling die je doormaakt. Jouw verhaal is belangrijk voor je eigen ontwikkeling, voor de ontwikkeling van je bedrijf en voor je klanten. Het is de basis voor je marketing & communicatie, maar ook de basis van je bedrijf.
Jouw verhaal, jouw pad
Onderneem jij vanuit je hart en twijfel je welke richting je volgend jaar moet nemen? Krijg dan inzicht in wie je bent en waar je naar verlangt als mens en ondernemer. Kies hiervoor een manier die bij je past. Maak een collage, teken of schets waar je van houdt of hoe je jezelf ziet, mediteer en schrijf op wat je mooiste werkdag zou zijn of voer een goed gesprek met een vriendin die aan jou de juiste vragen stelt. Heb je iets meegemaakt in je leven, waardoor je bent veranderd? Word je geraakt door dingen in je werk of gebeurtenissen privé? Let op die signalen, ze zijn van betekenis. Welke ‘reis’ heb jij gemaakt de afgelopen jaren?
De vertaling van jouw verhaal naar je bedrijf
Als je naar jezelf luistert, leer je jezelf steeds beter kennen en volg je je eigen pad. Op basis van jouw verhaal, kun je makkelijker keuzes maken in wat je wil bereiken, wie je doelgroep is, wat voor aanbod bij je past en welke middelen je gaat inzetten. Keuzes voor je bedrijf, maar ook voor je marketing & communicatie. Een mooie eerste stap is om jouw verhaal en je keuzes door te vertalen op je website. Begin persoonlijk met je over mij-pagina. Dan gaat het kloppend voelen. Wie je bent, waarom je doet wat je doet en voor wie. Vervolgens werk je – simpel gezegd – toe naar een aanbod, zorg je voor inspiratie in de vorm van blogs of andere content op je site, bied je contactmogelijkheden aan en alles komt samen op je homepage.
Jouw kernboodschappen op social media en in je communicatiemix
Als je jouw verhaal als ondernemer goed hebt omschreven op je site, heb je een voorsprong op social media. Van bijna elke alinea (of twee alinea’s) op je website kun je een bericht voor social media maken. En jij moet van je laten horen, op een manier die bij jou past. Komend jaar wil ik meer met kernboodschappen gaan doen. Vanuit de content op mijn website, mijn visie, mijn verhaal een aantal kernboodschappen formuleren die ik inzet in mijn communicatie. Voor meer herkenbaarheid, zichtbaarheid, voor het verhaal dat ik wil vertellen, het verkopen van mijn aanbod en het raken van mijn klanten.
Het is tijd voor mijn verhaal, is het ook tijd voor jouw verhaal?
Kernboodschappen zijn boodschappen vanuit mijn visie, mijn verhaal. Wie ik ben, wat ik doe, waarom en voor wie. Dit is iets waar ik aan wil werken het komende jaar. Want ook ik, mag hierin mijn ruimte pakken. Voor anderen zie ik snel waar kansen liggen. Tips of advies en helpen? Ik doe het graag. Mijn verhaal, mijn visie, mijn pad mag ruimte innemen. En jij, wordt 2023 de tijd voor jouw verhaal? Sta eens stil bij waar jij gelukkig van wordt of wat jij met plezier doet. Zet je gevoel aan deze maand! Leuk als je een reactie achterlaat hierover.