Scholen schrijven om de vier jaar een schoolplan. In dat schoolplan staat de koers en ambitie van de scholen voor de vier jaar die volgen. Het schrijven van een schoolplan kan een hele uitdaging zijn, ook hoort het communicatieproces zorgvuldig te verlopen. Ouders, leerlingen, medewerkers, directie; ze zijn allemaal betrokken bij een goed schoolplan. Als de inhoudelijke visie is bepaald en de uitwerking daarvan in het schoolplan is geschreven, staat de volgende uitdaging klaar: het meenemen van alle stakeholders in het verhaal van de school. Een heldere, aansprekende tekst passend bij de praktijk, helpt daarbij.
Hulp bij het schrijven van het schoolplan
Een schoolplan kun je laten schrijven, zelfs live tijdens een bijeenkomst waar jullie de inhoudelijke visie bepalen. Scholengroep Kwadrant, koepel van het Cambreur College in Dongen en Hanze College in Oosterhout, hadden hun schoolplan al klaar en vroegen mij om er één korte aansprekende tekst van te maken. Een levendige samenvatting van het schoolplan was het resultaat met quotes van leerlingen en leraren over het onderwijs en hun ambities.
Levendige samenvatting van het schoolplan laten schrijven
De quotes in het schoolplan zijn een waardevolle toevoeging. Ze zijn het bewijs dat de inhoudelijke visie past bij de praktijk en de quotes brengen ook sfeer en gevoel in de tekst. De inhoud gaat leven, wat essentieel was om alle medewerkers mee te nemen in de inhoud van het schoolplan.
Tekst voor het schoolplan onderdeel van intern communicatieproces
Scholengroep Kwadrant heeft de aansprekende tekst met quotes gebruikt voor hun interne communicatie richting medewerkers. Aanvullend hebben zij een visual laten maken van het schoolplan via een eigen partner. Zelf werk ik hiervoor graag samen met Pauline van ‘De Versimpelaar‘.
Voorbeeld van tekst schoolplan
Onderwijs in 2028: vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling en burgerschap
Kennis en vaardigheden uitbreiden, persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke normen en waarden bij brengen – dat is de kern van ons onderwijs. Docenten werken vanuit wettelijke kaders aangevuld met contextrijk leren, leren in de praktijk, leren buiten de school en we zoeken verbinding met andere vakken. We bieden kansen, hebben hoge verwachtingen en wakkeren continu nieuwsgierigheid aan. Door vragen te stellen, leerlingen te laten nadenken, routine te doorbreken en door kinderen te laten verwonderen. Leerlingen en ouders hebben een stem in ons onderwijs.