Ben je gestart als kindercoach en heb je een eigen kindercoachpraktijk? Met de inschrijving in je hand loop je bij de Kamer van Koophandel naar buiten. Yes, jij kunt starten met je eigen praktijk als kindercoach! Nu nog een website, een praktijkruimte en dan iets met marketing en social media. Lees 9 ideeën om je kindercoachpraktijk te promoten, zodat ouders jou vinden.
1. Het verhaal van jou als kindercoach
Wie ben je, wat doe je en waarom werk jij met kinderen? Het verhaal van jou en wat jij voor kinderen en ouders betekent is de basis voor al jouw communicatie. Zorg dat jouw verhaal als kindercoach aansluit op de problemen en behoeften van ouders en kinderen. Dan is er een match!
2. Aansprekende webteksten voor je kindercoachpraktijk
Heb je een website als ‘visitekaartje’ voor je praktijk? Goed dat je een website hebt, de basis heb je al gemaakt. Wil je dat je website echt klanten aanspreekt? Met teksten die raken, maak je de connectie met ouders en bereik je meer klanten. Ouders willen hun problemen herkennen, oplossingen zien en een gevoel van veiligheid en vertrouwen hebben. Ze geven namelijk hun kind uit handen.
Laat de taal helemaal aansluiten op de taal van je klanten en straal uit wie jij bent en wat jij doet. Met goede teksten voelen de klanten een connectie en kiezen ze voor jou.
3. Een over mij-pagina waarin jij schittert
De over mij-pagina is naast de homepage de meest bekeken pagina op je website. Niet zo gek, want klanten willen jou leren kennen. Schrijf deze pagina lekker luchtig, als dat past, maak er een verhaal van. Vertel waarom je doet wat je doet, wat je eigen geschiedenis is en wat je nog wil leren. Ook hier vinden klanten het fijn als ze herkenning vinden. Met je over mij-pagina creëer je vertrouwen. Leg hierin ook je visie uit en waarom je onderscheidend bent. De over mij-pagina is persoonlijk, deel dingen die typisch jij zijn.
Mensen die ik pas ken, vragen vaak of mijn dochter nog steeds elke dag in een topje naar school wil. Je snapt het al dat staat op mijn over mij-pagina 😉
4. Bloggen voor meer klanten in je kindercoachpraktijk
Houd je van schrijven dan is bloggen iets voor jou. Google houdt van blogs, zo kunnen klanten je beter vinden in de zoekmachines. En jouw klanten houden ook van blogs, iedereen is dol op verhalen. In de blogs kun je jouw expertise kwijt van jouw specialisatie als kindercoach. Of je deelt een vraag van een ouder, hoe je een meisje weer op weg hebt geholpen, hoe jij werkt met kinderen. Je geeft ouders een ‘kijkje in jouw keuken’. Ook zo maak je de connectie met je toekomstige klant.
5. Social media inzetten als kindercoach
Heb je niet zoveel met online? Ouders zijn er echt te vinden. Begin bij facebook of instagram of start met het kanaal waar je zelf al een account op hebt. Ben je creatief? Dan is Pinterest misschien iets voor jou. Maak een profiel aan en de eerste stap is gezet.
Leg de lat niet te hoog, vertel wie je bent, wat je doet. Neem lezers mee in jouw stappen om je praktijk te laten groeien. Post op social media vanuit je expertise en vanuit plezier, probeer eens wat uit en vertel verhaaltjes over jou, je visie, de kinderen die jij kan helpen.
6. Zo kom jij als kindercoach in de media
Schrijf een artikel met een actueel onderwerp voor het huis-aan-huisblad. Weet dat een huis-aan-huisblad altijd op artikelen zit te wachten. Denk aan een inhoudelijk artikel over de overgang van de basisschool naar de brugklas, over prikkels en boze buien in de HSPweek of over het bedritueel en voorlezen tijdens de Kinderboekenweek. Hoe actueler, hoe beter. Heb je een bijpassende foto? Geweldig! Stuur die mee, de krant plaatst het artikel dan eerder.
7. Wil je contact leggen met scholen?
Stuur geen algemene mailing, maak het zo persoonlijk mogelijk. Heb je een ingang, ken je iemand die op de school les geeft, dat werkt vaak beter. Vraag of je je mag voorstellen in hun nieuwsbrief of informeer ze over een activiteit van je praktijk. Lever netjes een korte tekst aan met je logo of een plaatje van een digitale flyer. Kant en klaar aanleveren verhoogt de kans op publicatie in de scholennieuwsbrief.
8. Flyer voor je kindercoachpraktijk
Op een flyer kun je niet veel tekst kwijt. Het is dus belangrijk om kort en krachtig, maar ook persoonlijk te zijn. Spreek ouders aan vanuit hun ‘pijn’ en vragen, leg vanuit daar je aanbod voor. Een fijne, zachte foto van jezelf geeft de juiste uitstraling. Flyer overal, oók bij de yogales, op het schoolplein of de bibliotheek. Vergeet de prikborden niet in de supermarkt of de voetbalvereniging van je zoon. Waar komt jouw doelgroep?
9. Zet een groot bord in je tuin
De laatste, deze heeft niet zoveel met tekst te maken maar is gewoon zo leuk dat ik die moet noemen. Woon je op de looproute van een school, zet dan altijd een duidelijk en mooi bord in je tuin of tegen je huis. Tientallen mogelijke klanten lopen dagelijks langs je huis. Die weten alvast dat jij er bent 😊
Aansprekende teksten voor jouw kindercoachpraktijk
Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om je praktijk te promoten. Ik heb het gehouden bij wat ik het liefste doe; jou helpen met teksten die raken zodat ouders een connectie voelen en voor jou kiezen. Wil jij ook teksten die raken op je website, mag ik je vijf gratis tips geven om je teksten aantrekkelijker te maken? Stuur me een berichtje.
Meer lezen? Voor Fanny van kindercoach praktijk groei en lach schreef ik een blog voor haar website: Jij bent niet raar.