De betekenis van ghostblogs

Wat is ghostwriting Hélène en wat zijn ghostblogs?” Wenkbrauwen schoten omhoog. “Ik heb er nog nooit van gehoord en je schreef er iets over op Linkedin.” Ik keek rond en zag vragende gezichten in het communicatieteam. Auw. Ghostwriting is één van mijn belangrijkste en leukste 😉 diensten, vooral in de vorm van ghostblogs schrijven. Maar dit verdient dus uitleg. “Ghostblogs dat zijn dus spookblogs.” Ik voelde een lachstuip opkomen: “En ik ben dus het spook.”


De betekenis van ghostwriting

Ghostwriting is schrijven namens of voor iemand en een ghostwriter is een schrijver die jouw verhaal opschrijft. Een ghostwriter kun je inhuren voor het schrijven van een boek. Nee. Je bent niet gek als je een ghost of spook (de schrijver) inhuurt. Er zijn heel veel boeken geschreven door ghostwriters, ook beroemde boeken. Ondernemers, bekende Nederlanders, mensen met een persoonlijk verhaal, iedereen doet het. Maar dat weten wij niet. Het spook, de schrijver blijft namelijk onzichtbaar. De credits gaan naar de auteur, dat is de opdrachtgever en eigenaar van het verhaal. De ghostwriter wordt dus niet gezien als de auteur.


Wat is een ghostblog?


Ghostblog komt van de term ghostwriting. Een ghostblog is een blog die iemand anders schrijft namens jou. Een blog schrijf je in de ‘ik-vorm’. Het spook kruipt in jouw huid en schrijft de blog in de ‘ik-vorm’. Onder de blog staat jouw naam. Het spook is meestal een tekstschrijver die jou interviewt en daarna de blog schrijft. De tekstschrijver gebruikt jouw woorden, jouw emoties, jouw verhaal. Slimme ondernemers met weinig tijd huren bloggers in, zo blijven zij online zichtbaar en hoeven ze zelf niks te doen.


Bloggen heeft zin!

Dus, waarom zou je ghostblogs inzetten? Het hoeft niet per se een ghostblog te zijn, maar ga in ieder geval bloggen en verhalen delen van alles wat je raakt en meemaakt in je werk. Bloggen voor je bedrijf heeft namelijk echt zin! Je laat jezelf zien op een manier die bij je past en lezers leren jou echt kennen. Met een blog of verhaal toon je je werkwijze, welke klanten je hebt, waar je voor staat en welke expertrol jij hebt. Zo houd je een band met je klanten of vind je nieuwe klanten. Jij bepaalt waarover je blogt, maar je blogt natuurlijk voor je klanten. Door met zoektermen te werken, worden je blogs ook opgepikt door google en blijven je blogs langer interessant. En heb je een paar blogs klaar dan kun je daar miniblogs van maken voor je social media. Handig om zo content opnieuw te gebruiken.

Heb ik je geïnspireerd? Voel je het nut van bloggen? Beginnen met bloggen doe je hier. Vind je bloggen nog lastig of heb je er geen tijd voor? Ik (het spook) help je graag.

Ik schreef ghostblogs voor artsen, verpleegkundigen, sociaal verpleegkundigen, huishoudelijk medewerkers, begeleiders, onderwijsspecialisten, beleidsmedewerkers, onderzoekers, klantcontact medewerkers en ik werkte als ghostwriter mee aan een boek. Stuk voor stuk verhalen die mij raken.

Wil jij nog iets weten over ghostblogs of ghostwriting? Laat het me weten!

Wat is ghostwriting en wat zijn ghostblogs?
Getagd op:         

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *