Een nieuwe website maken, gaat het er dit jaar eindelijk van komen? Misschien heb je al een website en wil je die vernieuwen omdat de site niet meer bij je past. Of heb je nog helemaal geen site, ben je pas begonnen met je bedrijf en moet je die nieuwe website ‘nog even fixen’. Geen nood, zo schrijf je de allerbeste teksten. Met goede teksten voelen klanten een connectie en kiezen ze voor jou.
Webteksten schrijven, ken je eigen verhaal
Voordat je begint met schrijven van webteksten is het belangrijk dat je je eigen verhaal kent. Wie je bent, wat je doet en waarom je doet wat je doet. Het verhaal van jou en wat jij voor anderen betekent is de basis voor al jouw communicatie. Zorg dat jouw verhaal als mens, organisatie of ondernemer aansluit op de problemen en behoeften van jouw klanten. Dan ben je voor elkaar gemaakt! Als je je eigen verhaal kent, mag je beginnen, maar op de homepage begin je nooit met je eigen verhaal.
Spreek je klanten aan
Wil je met je webteksten echt klanten aantrekken? Met teksten die raken, maak je de connectie en bereik je meer klanten. Klanten willen hun problemen herkennen, oplossingen zien en hun verlangens terug zien in de teksten. Spreek daarom altijd eerst je klanten aan op je homepage. Laat de taal helemaal aansluiten op de taal van je klanten. Kies bijvoorbeeld dezelfde woorden voor hun problemen en verlangens. Begin je homepage niet met een algemeen verhaaltje, spreek de klant direct aan met ‘je’ en ken de behoeftes van je klant.
Een nieuwe website? Laat jezelf zien!
Mensen doen zaken met mensen, niet met stenen. Verstop jezelf dus niet achter je product, kantoor, praktijk, of winkel. Klanten ‘kopen’ bij jou als ze een goed gevoel bij jou hebben. Straal uit wie jij bent, waar je voor staat en wat jij doet. Houd het kernachtig, wat vind jij belangrijk, hoe past je bedrijf daarin en wat voor persoon ben jij. Dit mag op je homepage, maar spreek eerst je klant aan.
Over mij-pagina waarin jij schittert
Ik zie nog steeds ondernemers die geen over mij-pagina hebben. Wist je dat een over mij-pagina één van de best bezochte pagina’s van een website is? Een goede over mij-pagina geeft vertrouwen. Zorg dat je over mij-pagina persoonlijk is. Je vertelt jouw verhaal, jouw missie en dat koppel je aan het verhaal van de klant. De over mij-pagina gaat over jou maar ook over jouw klant. Stel jezelf voor en schrijf luchtig. Deel ook wat persoonlijke dingen, wat je doet als je niet aan het werk bent, op welk nummer jij graag danst, of je van uitslapen houdt of een vroege vogel bent. Doe eens gek!
Webteksten schrijven in een duidelijke structuur
Je eigen webteksten schrijven is niet altijd makkelijk. Soms zitten er zo veel belevenissen, verhalen en ideeën in je hoofd dat het lastig is om uit te zoomen. Wat helpt is een duidelijke structuur aanbrengen op je site. Een voorbeeld van een hoofdstructuur: Home, Over mij, Producten of diensten of aanbod en Contact. Eventuele extra pagina’s: Tarieven, Klantenservice, Blog of iets wat jij belangrijk vindt.
Duidelijk aanbod in je nieuwe webteksten
Vaak zie ik websites waarin ondernemers vertellen wat ze doen maar geen duidelijk aanbod hebben. Probeer je aanbod zo concreet mogelijk te vertellen. Zorg ook dat het aanbod visueel opvalt. Het aanbod zet je beknopt, maar opvallend op je homepage. Daarnaast heb je, afhankelijk van je aanbod, één of meerdere aanbodpagina’s op je website. Maak voor je klanten duidelijk wat zij moeten doen om van je aanbod gebruik te maken, is dat ‘kopen’, iets in een winkelmandje zetten, een offerte aanvragen of contact opnemen met jou.
Klantverhalen en praktijkverhalen
Reviews of verhalen van klanten brengen je teksten tot leven. Ze laten zien hoe je werkt, wie jij bent als persoon en tot welke resultaten je bent gekomen. En als een ander het zegt, dan moet het wel waar zijn. Klantverhalen zorgen voor net dat beetje extra op je site. Ben je een startende ondernemer, laat mensen die jouw producten of diensten uitproberen dan een review schrijven.
Praktijkverhalen kun je zelf schrijven. Jij staat elke dag midden in je werk. Dit mogen korte aanvullende tekstjes zijn of hele blogs. Heb je laatst een klant geholpen, een open dag of activiteit georganiseerd, ergens mogen spreken of gewoon je werkplek ingericht? Schrijf erover! Zo leren we jou steeds beter kennen. En dat zorgt voor connectie.
Sfeer en setting in je teksten
Met sfeer en setting in je teksten, vergroot je het inbeeldingsvermogen van je lezers. Ben je bijvoorbeeld coach dan laat je zien hoe je werkt, hoe je praktijk eruit ziet en wat je doet om vertrouwen en veiligheid te creëren. Probeer dit zo min mogelijk te vertellen, maar juist te laten zien in de tekst. Bijvoorbeeld door te schrijven over die fijne speelplek voor kinderen in je praktijk of die warme loveseat waar je cliënt helemaal in kan relaxen. Heb je een wat zakelijkere werkomgeving, laat dan de sfeer onderling zien. Zijn jullie serieus, hecht of is er tijd voor grapjes?
Zorg dat je nieuwe website gevonden wordt
Gebruik slimme zoekwoorden zodat je website goed gevonden wordt in Google. Je website mag er mooi uitzien maar klanten moeten je ook kunnen vinden. In een paar regels kan ik je onmogelijk alles uitleggen over het gebruik van zoekwoorden, maar belangrijk is in ieder geval dat je woorden gebruikt waar jouw klanten op zoeken. Dus, exact wat zij intypen in Google. Die woorden heten zoekwoorden en die zet je neer in je titels, kopjes, linkjes.
Tekstschrijver voor je webteksten
Denk je nou die nieuwe website dat is best een groot project. Overweeg eens om het schrijven van je webteksten aan mij over te laten. Zo kun jij je helemaal focussen op het werk in je bedrijf. Heb je al webteksten? Dan kijk ik ze graag voor je na.
PS. Toch zelf je nieuwe webteksten schrijven, ik help je op weg met mijn gratis e-book.