Jouw teksten laten herschrijven of redigeren, heb je daar wel eens aan gedacht? Vind je het fijn als iemand je teksten naleest en feedback geeft zodat de teksten helemaal kloppen met wie jij bent, wat jij doet, jouw energie en een connectie maken met de klant? Of denk je, nou dat kan ik zelf wel. In deze blog vertel ik je waarom het handig is je teksten te laten checken, zelfs voor mij!
Teksten herschrijven of nakijken, de extra check voor mij onmisbaar
Een tijdje terug werkte ik in opdracht aan een boek met een emotioneel thema. Na een aantal intensieve interviewrondes had ik alles uitgeschreven. De feedback van de opdrachtgever raakte , hij was blij dat ik zijn emoties zo goed had kunnen opschrijven. De eindredactie deed ik zelf en dat was waar het ging schuren. Ik was zo veel bezig geweest met de teksten dat ik ‘foutjes’ niet meer goed zag en heel hard moest werken om consistentie in de teksten te krijgen. Tig keer heb ik de teksten doorgenomen, steeds verbeterde ik weer. Gelukkig geen enkel foutje in het gedrukte boek, maar o jee wat een stress. Vanaf toen nam ik me voor om bij langere teksten een eindcheck door een collega te laten doen. Minder stress en meer genieten van het resultaat, fijn toch?
Uitdagingen bij het schrijven van je eigen teksten
We hebben allemaal uitdagingen bij het schrijven over jezelf en je bedrijf. Wat zijn dan de blinde vlekken als je je eigen teksten schrijft? Wat kan er misgaan? Ik zet de valkuilen en uitdagingen voor je op een rijtje. Komt het je bekend voor?
Om deze uitdagingen wil jij je teksten laten herschrijven
- Je ziet je eigen ‘foutjes’ niet meer
Nee als je te lang bezig bent met je eigen teksten, kun je niet meer uitzoomen. Je raakt het overzicht kwijt, heb je alles wel verteld? Loopt de structuur nog? En je ziet je eigen foutjes niet meer.
2. Schrijfwijze van woorden consistent houden
Vooral bij lange teksten is het een uitdaging om woorden consistent te schrijven. Het gaat dan bijvoorbeeld om woorden met hoofdletters of kleine letters, schrijfwijze van getallen, voluit of in cijfers. En consistent gebruik van leestekens.
3. Steeds voor dezelfde woorden kiezen en stopwoordjes gebruiken
Je hebt nou eenmaal een eigen taal en een eigen stijl.Daar is niks mis mee, maar een tekst moet gaan leven dus als jij het overal op je website over ‘leuke activiteiten’ hebt, hoe leuk is het dan nog? Zorg dat je af en toe synoniemen gebruikt, wissel af. En denk aan je stopwoorden, ‘ook’, ‘nog’, ‘steeds’, ‘echt’, ‘vaak’, ‘dan’, ‘heel’, ‘toch’, deze woorden voegen weinig toe en kun je lekker schrappen.
4. Veel vaktaal
Het gebruik van jargon (vaktaal) is een blinde vlek voor iedereen! Jij bent zo verweven met jouw vak of bedrijf dat alles voor jou gesneden koek is. Jouw klant of lezer heeft niet zo veel voorkennis als jij. Ik zie vooral vage begrippen in teksten die uitleg nodig hebben.
5. Overzichtelijke structuur en daarmee je verhaal kloppend maken
Veel van ons zijn geoefende lezers dus dan verwachten we ook dingen in een tekst. Het is fijn om in te spelen op wat de lezer verwacht. Dan voelt het geheel logisch en krijgt de lezer antwoord op zijn of haar vragen. Houd daarom een overzichtelijke structuur aan met een inleiding, kern en slot. Of experimenteer eens met de belangrijkste boodschap bovenaan, in de rest van je tekst geef je dan uitleg over die boodschap. Zo maak je een verhaal rond.
Communicatieve blinde vlekken die je teksten vlak houden
Is foutloos schrijven of een goede spelling en grammatica nou zo belangrijk bij het schrijven van teksten. Ja en nee. Ik vind zelf dat je best foutjes mag maken of een keer een kromme zin mag schrijven.
Niet te veel, want je wil professioneel overkomen. Belangrijker is dat jouw verhaal in je communicatie klopt en ook mensen aanspreekt. Dat je levendige, energieke, gevoelige teksten hebt die helemaal uitstralen wie jij bent, in combinatie met een goed verhaal. Communicatieve uitdagingen dus, die ook terugkomen in je teksten.
6. Je kent je eigen verhaal nog niet helemaal
Een valkuil op je website of in je andere communicatie is oppervlakkig blijven. Je vertelt niet veel over jezelf of over waarom je doet wat je doet. Je hebt een mooi aanbod en daar heb je voor geleerd, punt. Nee dus. Lezers willen weten waarom jij de geschikte persoon bent, wie je bent en waarom ze bij jou moeten zijn. Vraag jezelf eens af waarom je doet wat je doet. Dat kan iets persoonlijks zijn, vertel het op je website. Zo maak jij een connectie met je lezer.
7. De kern van je verhaal mag duidelijker naar voren komen
Kernachtig je verhaal opschrijven, to the point zijn, tot de kern komen, je inhoudelijke boodschap overbrengen. Het gaat allemaal om één boodschap, jouw boodschap. Wat is je hoofdboodschap, je bedrijfsverhaal? Waarom doe je wat je doet en voor wie, wat is je missie. Zorg dat je je communicatie en al je teksten steeds aan deze boodschap ‘ophangt’. Dan gaan mensen jou en je missie herkennen. Heb jij een kernachtig verhaal over jou en je bedrijf?
8. Je bent te bescheiden en laat jezelf niet genoeg zien
Over jezelf schrijven, jezelf verkopen waarom mensen bij jou moeten zijn. Het voelt toch een beetje ongemakkelijk. Daarom zet je liever je aanbod of je product centraal. De tekst blijft oppervlakkig en afstandelijk, want jij als mens komt er bijna niet in voor. En mensen willen toch echt weten bij wie ze ‘kopen’.
9. Je weet niet goed wat je wel of niet deelt over je persoonlijke leven
Je hebt een reis afgelegd om te komen waar je nu bent. Een rugzak vol ervaringen is de basis voor al je keuzes. Vertel je hier iets over of liever helemaal niet? Gelukkig bepaal je altijd zelf hoeveel je deelt over je persoonlijke leven. Je hoeft niet al je geheimen meteen prijs te geven. Sparren over wat je wel of niet deelt, hoe het over komt, iemand die jouw verhaal leest en feedback geeft, maakt je een stuk zekerder. Je gaat staan voor jouw verhaal.
10. ‘Hoe’ jij dingen aanpakt gaat bij jou vanzelf en dus zie je dat zelf niet goed
Jezelf echt zien, hoe je de dingen doet, waarom het zo goed bij je past, je sterke kanten, het is zo dichtbij jezelf dat je het soms niet ziet. Ik zie jou wel en na een paar gesprekken leer ik je ook echt kennen. Samen maken we je teksten scherper en beeldend doordat ik jouw unieke kanten zie.
Ben je al overtuigd van de meerwaarde om je teksten te laten herschrijven of te redigeren? Het is zo veel meer dan alleen de taal controleren. Het gaat om jouw verhaal helemaal kloppend maken in energieke teksten die uitstralen wat jouw missie betekent voor jou en je klant.
Teksten herschrijven, hoe werkt het?
Je hebt een vraag over jouw teksten of die van je organisatie. Je mist iets, het kan beter, energieker of juist kwetsbaarder. Voorbeelden van vragen die ik de laatste tijd ben tegengekomen bij het redigeren van teksten:
- Je hebt zelf je webteksten ooit geschreven, maar je mist je nieuwe missie en de sprankeling van jouw werk.
- Je bent een startende ondernemer en er komt veel op je af. Op je website wil je duidelijke taal en jezelf laten zien. Het is fijn om met iemand hierover te sparren, iemand die jouw teksten nakijken en feedback geeft. Samen wordt het beter.
- Jouw blogs zijn klaar om gepubliceerd te worden, je wilt een extra check omdat je nog twijfelt over je teksten en ook wil je dat je belangrijkste zoekwoorden terugkomen in je blog.
- Het jaarverslag van jouw organisatie is een samenraapsel van allerlei teksten en er zit onvoldoende lijn in.
- De teksten in het magazine wil je laten nakijken om ze naar een hoger niveau te tillen. Een overzicht met tips ontvang je graag, zodat je de volgende keer de tips zelf toepast in de teksten.
Er zijn allerlei verschillende soorten teksten en daardoor ook veel verschillende vragen. Dat maakt mijn werk zo leuk en afwisselend!
Je behoudt je eigen stijl, ook na het redigeren van teksten
Je bedrijf dat ben jij! Teksten die je voor je bedrijf schrijft mogen jouw stijl en uitstraling hebben. Ga dus niet ineens heel formeel schrijven als jij een creatief persoon bent. Behoud juist je eigen stijl. Dat zorgt voor herkenning bij lezers en zo krijgen lezers een connectie met jou. Als je teksten laat herschrijven, zorg dan dat de tekstschrijver jouw eigen stijl behoudt. Precies om deze reden bekijk ik altijd goed de communicatie van je bedrijf, lees je website, bekijk je socialmediakanaal of plan een kennismakingsgesprek in met jou. Zo kom ik erachter welke woorden je gebruikt als je over je werk praat, of je een serieus type bent of meer een grappenmaker. En ja ook grapjes mogen terugkomen in je teksten.
Kies je alleen voor een taalcheck of verwacht je meer bij het herschrijven van je teksten?
Kijk goed wat een tekstschrijver voor je doet bij het herschrijven van je teksten. Wat verwacht jij? Ben je zelf een goede schrijver en wil je alleen een spellingcheck? Of wil je hulp met de opbouw van een tekst, jouw verhaal mooi rond krijgen, zoekwoorden in je tekst zodat jij goed gevonden wordt in Google. Denk goed na over je vraag. En voel ook of de tekstschrijver bij je past.
Voor jou moet het goed voelen
Een ondernemer vertelde me laatst dat zij haar webteksten had uitbesteed aan een duur bureau. Het contact dat ze had met het bureau, voelde wat haastig. Ze voelde zich niet gehoord, maar het bureau beloofde dat alles goed kwam en nou ja zij zijn de experts. Je begrijpt het al, de teksten die ze terugkreeg van het bureau daar was deze ondernemer niet blij mee. Te zakelijk, te koud, nogal onpersoonlijk.
Uiteindelijk schreef ze de teksten zelf. Zo’n ervaring is geen reclame voor tekstschrijvers, maar hieruit blijkt hoe belangrijk het is om naar je onderbuikgevoel te luisteren. Voor jou moet het goed voelen. En zo is het ook met de teksten die ik schrijf, uiteindelijk wil ik dat jij daar blij van wordt.
Teksten herschrijven, welk resultaat wil jij na het herschrijven?
Teksten waar jij blij van wordt! Die helemaal passen bij jou en je bedrijf met daarin jouw (levens)verhaal verweven. Kloppend, logisch, foutloos, uniek, levendig, lekker vlot, helemaal ‘jij’, teksten waar jij trots op bent. Als ondernemer blijven we steeds nieuwe dingen leren zodat we ons bedrijf verbeteren, daarom krijg je van mij altijd schrijftips. Met die tips schrijf je de volgende keer een nog betere tekst. Totdat je mij niet meer nodig hebt en zelf de allerleukste teksten schrijft.
Herken je de uitdagingen bij het schrijven van je teksten die ik in deze blog deel? Welke blinde vlek of taaluitdaging ben jij al tegengekomen? Laat je het me weten?